Kort info om däck

Däck ser för ögat ganska lika ut, men tar du en närmare titt på ett däck så ser du snart bevisen för den snabba utveckling inom teknik och design som präglar dagens däck. Den moderna däckkonstruktionen som erbjuds idag ger betydligt bättre komfort än de däck som fanns på marknaden för tio, fem, ja till och med bara ett år sedan.

Idag kan vi hitta väldigt komplexa däck med en sammansättning av upp till 200 olika råmaterial. På senare tid har även designen på däck kommit att bli betydande för konsumenterna. Tillverkare av däck arbetar mycket för att få fram sommardäck och vinterdäck med den bästa designen gällande såväl utseende som kvalitet.

Radial- och diagonaldäck

Däckmarknaden idag utgörs till största del av radialdäck. År 1946 introducerades radialdäcket på marknaden och det kom att bli en succé; tidigare användes så kallade diagonaldäck. Skillnaden mellan radialdäck och diagonaldäck är textilcordens placering mot däckens rullriktning. I ett diagonaldäck var dessa placerade diagonalt mot rullriktningen och i radialdäck placeras de radiellt mot rullriktningen. Övergången kom att förbättra däckets egenskaper enormt och idag är det som sagt i stort sett endast radialdäck som säljs.

Bredd, profil och diameter

Ett hjul består dels av en fälg, och dels av ett däck. Dessa måste passa ihop bra för att få ett komplett hjul med de rätta egenskaperna. För en fälg så pratar man om diameter och bredd, exempelvis 17×7 för en fälg som är 17 tum i diameter och 7 tum bred.

För ett däck så pratar man också om diameter och bredd, men även profil. Profilen talar om hur tjockt/högt däcket är, sett från sidan på hjulet. Profilen anges som en procentsats av bredden, som i sin tur anges i millimeter. ”50-profil” anger alltså att däckets höjd är 50% av dess bredd. Man anger ett däcks dimension som exempelvis 205/50 R17. I detta fall är däcket 205 mm brett, tjockleken är 50% av bredden och diametern är 17 tum.

Däck ska ha ett kvarvarande profildjup av minst 1,6 mm i däckets huvudmönster. Vid färd på väg under perioden 1 december – 31 mars när det är vinterväglag ska däck till personbil, lätt lastbil och buss med en totalvikt av högst 3 500 kg samt släpvagn som dras av ett sådant fordon, ha ett kvarvarande profildjup av minst 3 mm i däckets huvudmönster. Kravet på 3 mm mönsterdjup gäller dels vinterdäck, dels sommardäck som får användas enligt de undantag som anges i Trafikförordningen (4 kap. 18a§). Ett nytt sommardäck har i regel 7-8 millimeters mönsterdjup. Mönsterdjupet mäts alltid på däckets mest slitna ställe. För litet mönsterdjup ökar risken för vattenplaning påtagligt och försämrar även bromsförmågan på våt vägbana.

Kom ihåg!

Mycket av säkerheten i däcken ligger i lufttrycket snarare än i gummit. Rätt lufttryck gör att bilen får bättre broms- och undanmanöverförmåga. 20 procent för lågt lufttryck kan dessutom öka däckets slitage med 30 procent. Ett nytt däck har en betydligt bättre förmåga att tränga undan vatten än ett däck som är slitet.

Kanske detta är något för dig också?